Fraudebeleid

Onze leden betalen premie om zich te verzekeren tegen allerlei risico’s. Donatus vindt het belangrijk om de betaalde premies zorgvuldig te besteden. Om te voorkomen dat een deel van de premie wordt besteed aan frauduleuze claims van verzekerden of tegenpartijen, heeft Donatus een fraudebeleid. Hieronder treft u hierover meer informatie.

Fraudebeleid Donatus

Voor een goede relatie tussen Donatus en haar leden is vertrouwen de basis. Echter, uit diverse onderzoeken blijkt dat een kleine groep misbruik maakt van dit vertrouwen door middel van het plegen van fraude. Dit is onwenselijk voor Donatus en haar leden, immers fraude heeft negatieve gevolgen voor de premie. Donatus wil fraude voorkomen. In de eerste plaats door bij nieuwe verzekeringsaanvragen te controleren met wie we zaken gaan doen en daarnaast door bij schadeclaims te kijken of deze terecht zijn.

Wat verstaan we onder fraude?

Onder fraude verstaat Donatus het doelbewust benadelen van Donatus, bijvoorbeeld door het verkrijgen van een dekking of van een schadevergoeding waar geen recht op is, in het voordeel van de fraudeur of een derde persoon. Onder fraude wordt onder andere verstaan:
  • Het niet eerlijk opgeven van informatie (bijvoorbeeld bij het aanvragen van een verzekering)
  • Relevante informatie bij een aanvraag achterwege laten
  • Bij schade niet eerlijk vertellen wat er is gebeurd
  • Het veranderen van bedragen op nota’s
  • Meer declareren dan de daadwerkelijke schade
  • Een afgewezen schade nogmaals indienen, met een ander verhaal
  • Opzettelijk schade veroorzaken en doen alsof het een ongeluk was

Voorkom misverstanden

Is u bij het aanvragen van een verzekering iets niet duidelijk, weet u niet wat wij met een bepaalde vraag bedoelen? Neem dan contact met ons op. Dit geldt natuurlijk ook wanneer u niet goed weet op welke manier u moet handelen bij een schademelding. Zo voorkomen we samen misverstanden.

Voorkom misverstanden

Is u bij het aanvragen van een verzekering iets niet duidelijk, weet u niet wat wij met een bepaalde vraag bedoelen? Neem dan contact met ons op. Dit geldt natuurlijk ook wanneer u niet goed weet op welke manier u moet handelen bij een schademelding. Zo voorkomen we samen misverstanden.

Coördinator fraudebeheersing

Donatus heeft een fraudecoördinator. De fraudecoördinator staat ingeschreven in het (kandidaat)
Register Coördinatoren Fraudebeheersing. Dit register valt onder de verantwoordelijkheid van het Verbond van Verzekeraars en wordt beheerd door het Nederlands Instituut voor Registerexperts (Nivre).

Hoe spoort Donatus fraude op?

Wij gebruiken verschillende manieren om de waarheid te achterhalen en zo fraude op te sporen. Uiteraard houden wij ons hierbij aan de geldende wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars en Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen. Zo kunnen we bijvoorbeeld onderzoek (laten) doen naar iemands gedragingen of informatie (laten) verzamelen die van belang kan zijn voor het afsluiten van een verzekering, beoordelen van het recht op schadevergoeding of bepalen van de omvang van de verzekeringsuitkering.

Daarbij kunnen ook persoonsgegevens verzameld en verwerkt worden die op andere wijze en uit andere bronnen zijn verkregen dan van de betrokken persoon zelf. Bijvoorbeeld uit openbare bronnen, zoals het kentekenregister van het RDW, de registers van de Kamer van Koophandel, het Kadaster en internet. Maar ook informatie verkregen van andere personen, zoals tipgevers of getuigen.

We kunnen informatie verzamelen door bijvoorbeeld technisch-, tactisch- en persoonlijk onderzoek uit te (laten) voeren, een notacontrole, brand(technisch)onderzoek en onderzoek naar braaksporen. Ook maken we gebruik van relevante informatie uit het waarschuwingssysteem voor financiële instellingen, kunnen we informatie uitwisselen met andere verzekeringsmaatschappijen.

Uitvoeren van onderzoeken

Een aantal onderzoeken voeren wij zelf uit, maar een aantal ook niet. Soms wordt er een extern onderzoeksbureau ingeschakeld. Met deze onderzoeksbureaus zijn afspraken gemaakt. Zij dienen zich te houden aan de geldende wet- en regelgeving voor het uitvoeren van de onderzoeken en het verwerken van persoonsgegevens.

maatregelen

Zodra we voldoende feiten hebben verzameld om te kunnen stellen dat er mogelijk sprake is van frauduleus handelen, brengen we de betrokken persoon hiervan op de hoogte. Dit kunnen we zelf doen, maar we kunnen ook een onderzoeksbureau vragen om dit doen. De betrokken persoon krijgt dan de gelegenheid aanvullende uitleg te verschaffen. Hierna bepalen we of we maatregelen treffen. Donatus kan in geval van fraude de volgende maatregelen nemen:

  • De schade niet vergoeden
  • De eventueel al uitbetaalde schadebedragen terugvorderen
  • Onderzoekskosten in rekening brengen
  • Alle lopende schadeverzekeringscontracten en eventuele andere contracten opzeggen
  • In de toekomst geen contracten meer met desbetreffende persoon aangaan.
  • De desbetreffende persoonsgegevens opnemen in ons interne incidentenregister
  • Melden van deze persoonsgegevens aan de Stichting CIS. Verzekeraars kennen ter voorkoming en bestrijding van fraude een Waarschuwingssysteem via stichting CIS. Persoonsgegevens worden door aangesloten verzekeraars in dit systeem opgenomen en geraadpleegd. Meer hier over staat vermeld in het Protocol Incidentenwaarschuwingssystemen Financiële Instellingen. Kijk voor meer informatie op de website van Stichting CIS: www.stichtingcis.nl
  • Melden van desbetreffende persoonsgegevens bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars
  • Aangifte bij de politie

De fraudeur stellen we schriftelijk op de hoogte van de maatregelen die wij nemen.

terugvorderen kosten

Voor de interne onderzoekskosten geldt een standaard schadevergoeding van €532. Dit bedrag wordt door Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) verhaald. Bovenop het standaardbedrag kan SODA namens Donatus ook overige gemaakte kosten of ten onrechte betaalde schade terugvorderen. Meer informatie over SODA vind u op www.so-da.nl.

fraude melden?

Als u vermoedt dat een verzekerde of een andere relatie van Donatus fraudeert, kunt u dat aan ons melden. U kunt per e-mail contact opnemen via e-mailadres: fraudecoordinator@donatus.nl.
Indien u de informatie liever telefonisch wil verstrekken, dan kunt u onze fraudecoördinator tijdens kantooruren bereiken op 073-523 5503.
Bij het melden van (een vermoeden van) fraude is het belangrijk is dat wij uw informatie aan het juiste dossier kunnen koppelen. Daarom vragen wij u altijd naar deze informatie:

  • schadenummer (indien bekend)
  • naam, adres, geboortedatum van de betrokken persoon of personen
  • waar de fraude betrekking op heeft
  • hoe u aan de informatie gekomen bent
  • uw contactgegevens als u bereid bent aanvullende informatie aan Donatus te verstrekken

De informatie komt op deze manier rechtstreeks bij de fraudecoördinator terecht. Deze coördinator gaat zorgvuldig om met uw informatie. Meer daarover leest u in onze privacyverlaring.