Het kan gebeuren dat wij niet tot elkaar komen. In dat geval heeft u natuurlijk de vrijheid om te proberen op een andere wijze tot een oplossing te komen. Er is echter wel een verschil in mogelijkheden voor zakelijke relaties (rechtspersonen, waaronder kerkelijke- en zorginstellingen, stichtingen, etc.) en particulieren.
Zakelijke relatiesEr is geen instantie waar u kosteloos in beroep kunt gaan. Indien uw klacht (geheel of gedeeltelijk) niet naar tevredenheid is opgelost, kunt u ervoor kiezen de kwestie aan de rechter voor te leggen. Het staat vooraf niet vast voor wiens rekening de kosten komen.
Particuliere relatiesAls wij uw klacht niet naar tevredenheid hebben kunnen oplossen, kunt u zich wenden tot de Ombudsman van de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (
Kifid). Als voorwaarde voor de behandeling door het Klachteninstituut geldt dat u eerst uw klacht bij ons moet hebben ingediend en dat deze niet naar uw tevredenheid is afgehandeld. Nadere informatie over de procedure kunt u vinden op de website van het Klachteninstituut:
www.kifid.nlTuchtraad VerzekeraarsDe Tuchtraad Verzekeraars houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars. Zij toetst klachten op basis van
bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars. Consumenten kunnen in het algemeen niet rechtstreeks bij de Tuchtraad hun klacht neerleggen. Het Kifid kan tuchtklachten doorverwijzen naar de Tuchtraad. De Tuchtraad beoordeelt of een klacht gegrond is of niet. Als een klacht gegrond is, kan de Tuchtraad straf opleggen. Een straf kan variëren van een waarschuwing tot een berisping. Maar bijvoorbeeld ook het met naam en toenaam bekendmaken van de uitspraak. Ook kan de Tuchtraad het Verbond advies geven over het nemen van maatregelen tegen een verzekeraar. Zoals beëindiging van het lidmaatschap van het Verbond. De Tuchtraad kan geen schadevergoeding opleggen aan de verzekeraar.
Gaat de klacht over de naleving van de Gedragscode Verzekeraars, zoals een snelle en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kunnen verzekeringsklanten en andere belanghebbenden die niet terecht kunnen bij Kifid, wel zelf een klacht indienen bij de Tuchtraad. Wilt u meer informatie? Raadpleeg het reglement van de Tuchtraad op
tuchtraadverzekeraars.nl.