klaar voor de toekomst

Wij hebben onze verzekeringen vernieuwd

Om alle leden - dus ook u - de komende jaren nog beter van dienst te zijn, zijn onze verzekeringen vernieuwd. In de aan u verzonden correspondentie heeft u kunnen lezen wat er per 1 januari 2022 wijzigt in uw verzekeringen bij Donatus. Op deze pagina leest u meer over welke situatie op u van toepassing kan zijn.

Vragen over uw factuur die u eind december ontving?

Alle leden van Donatus hebben eind december 2021 de premiefactuur ontvangen. Heeft u vragen hierover? Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen of uw vraag hiertussen staat.

Liep uw polis af per 1 /1/2022 en nog niet gereageerd?

Heeft u één of meer polissen die afliepen per 1 januari 2022? Dan heeft u een verlengingsvoorstel ontvangen. Ging u akkoord met het voorstel? Dan vroegen wij u om ons zo snel mogelijk de ingevulde en getekende slotvragen en getekende akkoordverklaring terug te sturen. Dit kon per post (zie adres hieronder) of gescand per e-mail: goedverzekerd@donatus.nl.

Heeft u dit nog niet gedaan? Uit zorgplicht willen wij niet dat u onverzekerd bent. Wij hebben daarom uw polis verlengd met dezelfde contractduur. Graag ontvangen wij uw akkoord alsnog per omgaande, maar uiterlijk 1 februari 2022. Wij verzoeken u desondanks de factuur die u heeft ontvangen tijdig te voldoen.

Het per post versturen is kosteloos als u gebruik maakt van onderstaand adres met antwoordnummer:
Donatus Verzekeringen
Antwoordnummer 10050
5240 VB Rosmalen

Liep uw polis door na 1/1/2022? U hoefde niet te reageren

Leden bij wie het contract nog doorloopt na 1 januari 2022 hebben in het laatste kwartaal van 2021 een gewijzigde polis ontvangen. U hoefde hierop niet te reageren. Wel kon u een eventuele wijziging of opzegging aan ons doorgeven. Bij geen reactie wordt de gewijzigde polis per 1 januari 2022 definitief. U heeft eind december alleen nog de factuur en een begeleidend schrijven van ons ontvangen. De polis heeft u immers al eerder ontvangen.

Heeft u een wijziging doorgegeven en wacht u op een reactie?

Heeft u wel al gereageerd op het verlengingsvoorstel of een wijziging aan ons doorgegeven en wacht u nog op een reactie van ons? Het kan zijn dat wij die nog niet hebben verwerkt. In dat geval hoeft u niets te doen. Zodra wij uw wijziging verwerken, krijgt u van ons bericht. Wel verzoeken wij u de factuur die u eind december heeft ontvangen tijdig te voldoen.

Veelgestelde vraag over de ontvangen factuur

Het te betalen bedrag op de factuur komt niet overeen met de premie die ik heb gezien op mijn polisvoorstel. Hoe kan dat?
Op de gewijzigde polis of het verlengingsvoorstel dat u had ontvangen stond de te verrekenen premierestitutie nog niet vermeld. Donatus heeft de premierestitutie over 2020 definitief vastgesteld op 40% en verrekent deze met de premie over 2022. Het te betalen bedrag staat wel vermeld op de factuur. Als er geen premierestitutie vermeld is op de factuur, krijgt u instapkorting. Wilt u weten of u instapkorting of andere kortingen krijgt? Kijk dan in uw polis bij ‘Overzicht premie na aftrek van kortingen’.

productinformatie en verzekeringskaarten

Welke verzekering past bij u? Wij bieden passende verzekeringen aan:
  • Zakelijke eigenaren van gebouwen met een religieuze functie.
  • Zakelijke eigenaren van monumenten en voormalige kerkgebouwen.
  • Particuliere eigenaren van monumenten en voormalige kerkgebouwen.
  • Iedereen die werkzaam is in de religieuze of monumentensector.

Bekijk hieronder de uitgebreide productinformatie en verzekeringskaarten die voor u van toepassing zijn.

Zakelijk Religieus

Bekijk de verzekeringskaarten en de productinformatie over de Gebouwen- en Inventarisverzekering voor zakelijke eigenaren van kerken en andere geloofsgebouwen. Klik op onderstaande button.

Zakelijk Monumentaal

Bekijk de verzekeringskaarten en de productinformatie over de Gebouwen- en Inventarisverzekering voor zakelijke eigenaren van monumenten en voormalige kerken. Klik op onderstaande button.

Particulier Monumentaal

Bekijk de verzekeringskaarten en de productinformatie over de Gebouwen- en Inboedelverzekering voor particuliere eigenaren van monumenten en voormalige kerken. Klik op onderstaande button.

Particulier Algemeen

Bekijk de verzekeringskaarten en de productinformatie over de Woonhuis- en Inboedelverzekering voor particulieren werkzaam in de religieuze- of monumentensector. Klik op onderstaande button.

Polisvoorwaarden

De Algemene Voorwaarden, Bijzondere Voorwaarden en Dekkingsvoorwaarden bekijkt u hier:

Veelgestelde vragen en antwoorden

Hieronder leest u de antwoorden op de veelgestelde vragen per onderwerp.

Veelgestelde VRAGEN over de ontvangen factuur

Bedrag op factuur is niet hetzelfde als op polis(voorstel)

Ik heb alleen een factuur ontvangen en geen polis?

Ik wil graag een verzamelfactuur ontvangen, kan dat?

Ik heb een wijziging doorgegeven die nog niet is verwerkt

Nog niet alle kenmerken van mijn gebouw zijn verwerkt

Waarom heb ik zoveel polissen en losse facturen ontvangen?

Mededeling voor parochies

Veelgestelde vragen over premie(restitutie) en korting

Hoe komt de premie tot stand, hoe is deze opgebouwd?

Ik kreeg premierestitutie, maar zie 0% korting, hoe zit dat?

Verandert er iets aan de premierestitutie of instapkorting?

Zijn er bijkomende kosten zoals poliskosten?

Wat als ik er niet op vooruit ga qua premie of dekking?

Ik ben lid van het NRF, wat is de instapkorting?

Ik wil minder gaan betalen. Hoe kan ik korting krijgen?

Ik zie kerkenindex maar ik heb een monument. Hoe zit dat?

Waar kan ik het Ledenportaal vinden?

Veelgestelde Vragen over polis, dekking en voorWAARDEN

Schadehistorie en strafrechtelijk verleden?

Waar kan ik de dekkingsverschillen bekijken?

Ik had de monumenten Comfort-verzekering, hoe heet deze nu?

Ik had de monumenten Royaal-verzekering, hoe heet deze nu?

Ik had de monumenten Subliem-verzekering, hoe heet deze nu?

Kan ik in de dekkingscombinatie storm omruilen voor glas?

Kan ik me alleen verzekeren voor brandschade en diefstal?

(Her)taxatie en garantie tegen onderverzekering

Betekenen nieuwe voorwaarden ook strengere preventie-eisen?

Zijn er gevolgen voor mijn andere verzekeringen via Donatus?

Veel gestelde vragen over praktische zaken (communicatie)

Ik wil mijn polis graag aanpassen, kan dat?

Wat zijn de wijzigingen voor mijn situatie?

Voor welke datum moet ik reageren of een besluit nemen?

Kan ik persoonlijk advies krijgen over mijn te maken keuzes?

Wanneer heb ik volledig digitaal inzicht in mijn polissen?

Behoud ik mijn eigen aanspreekpunt, taxateur, adviseur?

Ik ben het niet eens met het voorstel en wil klacht indienen

Waarom heb ik zoveel polissen per post ontvangen?

Waarom weet ik hier nog niets van?

Waarom deze wijzigingen? Het was toch goed zoals het was?

Waarom per post terwijl ik digitaal wil communiceren?

wat verandert er?

Vanaf 1 januari 2022 hebben onze verzekeringen vernieuwde dekkingen en voorwaarden die aansluiten bij de wensen van onze leden. Hierbij hebben we goed gekeken naar wat nu en in de toekomst belangrijke dekkingen en voorwaarden zijn.
  • De nieuwe polis heeft een eenvoudige polisopbouw en heldere voorwaarden.
  • De algemene voorwaarden zijn voor iedereen hetzelfde.
  • We bieden duidelijke informatie over de totstandkoming van de premie.
  • De vernieuwde verzekeringen zijn modulair, transparant en verbeterd, aangescherpt, verduidelijkt en vereenvoudigd.
  • Vanaf 2022 krijgt voortaan elk risicoadres een eigen polis.
  • Onze vernieuwde verzekeringen hebben nieuwe namen.

wat blijft hetzelfde

Onderlinge verzekeraar zonder winstoogmerk

Premierestitutie en instapkorting

Korting contractduur, vrijwillig eigen risico, trouwe leden

Verzekerde som

Vorkconstructie

Indexering

Clausules vooralsnog onveranderd

Niet alle verzekeringen veranderen

Bekijk de Film van twee minuten met uitleg over de vernieuwing

Wij staan u graag te woord

Staat uw vraag er hierboven niet tussen? Heeft u een vraag over uw gewijzigde polis of verlengingsvoorstel? Er zit een speciaal team voor u klaar om uw vragen te beantwoorden. U bereikt hen via het telefoonnummer: 073- 7514200. Ze zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.

Liever contact via de mail? Stuur een e-mail naar: goedverzekerd@donatus.nl. Of vul ons contactformulier in via onderstaande button en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Wij staan u graag te woord

Staat uw vraag er hierboven niet tussen? Heeft u een vraag over uw gewijzigde polis of verlengingsvoorstel? Er zit een speciaal team voor u klaar om uw vragen te beantwoorden. U bereikt hen via het telefoonnummer: 073- 7514200. Ze zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.

Liever contact via de mail? Stuur een e-mail naar: goedverzekerd@donatus.nl. Of vul ons contactformulier in via onderstaande button en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Ons laatste nieuws

Kerken

Naar home

Ga naar homepage

Offerte aanvragen

Verzekeringen

Ga naar verzekeringen

downloaden

Polis-voorwaarden

Bekijk onze polisvoorwaarden

Wijziging doorgeven

Wijziging doorgeven

Geef uw wijziging door